søndag, desember 09, 2007

Helaften

Fredag inviterte vi Milagros og Richard, et peruansk vennepar, til Taco og Pepperkakebaking hjemme hos Eli-Anne og Kjell-Magne. Richard hadde også med seg søsteren sin som var på besøk. Det viste seg å bli en lang, men så absolutt hyggelig kveld.

Siden vi ikke får tak i ferdige tortillas her, må vi lage dem fra bunnen av. Det er egentlig ikke særlig vanskelig, men det tar bare litt tid. Men vi hadde i allefall kjevler denne gangen. (sist brukte jeg en halvliters plastikkflaske. Det var litt stress). Mannfolka tok seg av kjevlingen, og vi jentene stekte dem. Til slutt ble det klart for Taco!

Etterpå var det kalrt for utbaking av pepperkaker. Vi hadde store ambisjoner om å lage tre pepperkakehus; et til gjestene, et til Eli-Anne og Kjell-Magne og et til meg. Derfor hadde vi laget trippel(!) oppskrift. Jeg lagte maler til tak, vegger, pipe og et lite tilbygg, og så satte vi i gang med godt mot. Ingeniøren Kjell-Magne tok pepperkakehus-prosjektet på alvor, og målte med målebånd for å forsikre seg om at delene var like lange. Det er jo ikke så lett å legge delene på brettet uten at de blir strekt litt...

Det tok en del lengre tid enn vi hadde tenkt å steke alle disse pepperkakene; det første pepperkakehuset var klart til å settes sammen ved midnatt...! I mellomtiden spilte vi Sequence, for å slippe å bare sitte å vente. Vi hadde nemlig fylt opp hele bordet med pepperkaker som var klare til å stekes, så det var ikke plass til å lage flere.

Da vi endelig hadde fått satt sammen det første huset, nærmet klokka seg ett. Våre peruanske venner pyntet en liten del av pepperkakene før de takket for seg. Da jeg gikk hjem godt over to på natta, var det med et upyntet pepperkakehus og med halvparten av deigen i kjøleskapet.
(Mangler desverre bilde av det sammensatte huset, som forøvrig ikke ble så pent og rett som ingeniøren og vi andre hadde tenkt...)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hei :) E godt de blir litt førjulsstemning hjå deg i Peru òg! Kjeme te å savna deg på førjulsfesten!!!

KMogEA sa...

Haha, du skriv morsomt! -Veldig kjekk kveld, og meir skal det bli:)

KMogEA sa...

Haha, du skriv morsomt! -Veldig kjekk kveld, og meir skal det bli:)

Marte Gard Ullenes sa...

Me har åg laga pepperkaker. Det blei et (litt strekt) hangarskip, som de ikkje blei tid te å pynta, og over halvparten av deigen igjen. Me lere vel itte kvart... :)

Mrs. Bårdsen sa...

eg glede meg te å sjå bilde av koss det blei te slutt! uansett om det ikkje blei sånn dokk hadde tenkt, så e det jo jaffal kjekt å ha lagt någe sånt heilt sjøl! eller ka?!
ikkje kvar dag oss vanlige folk får mulighed te å bygge hus liksom;)

eg har ikkje pebarkagehus.
eg har ikkje julatre. (jo.. et mini, falskt et uden lys)
men eg har julastjerna (blomst!!) og maria, josef og jesusbarnet.
En jul uten jesus har ingen verdi, så eg måtte jo ha krybba i ståvå mi:)
håbe dokk får ei fortsatt fine julahøytid der i det fjerne land.
glaidu gullet! :)

Therese sa...

Hei! Kom tilfeldigvis over bloggen din da jeg søkte på jul i Peru! Jeg er nemlig i Lima gjennom strømmestiftelsen og Hald Internasjonale senter, hvis du har hørt om det. Kjekt å se det er andre nordmenn i landet også, og at dere tar vare på noen av de norske tradisjonene som pepperkakehus. Har forøvrig tenkt å lage det vi også (vi= jeg og hun jeg er her sammen med, Hanna). Gikk det greit å få tak i ingredienser? Har vært litt bekymret for det, vi:p

Håper dere får en fin jul i Arequipa, så må du si fra hvis du/dere skal til Lima en gang, så kanskje en kopp kaffe hadde vært noe? Vi savner nordmenn, skjønner du;)

Saludos de Therese y Hanna en Lima