søndag, desember 16, 2007

Syv sorter

Kakemenn, kokosmakroner, sjokoladebrød, sandkaker med fyll , brune pinner (cola-kaker), en ukjent sort av tysk type, og havrekjeks. Alle disse ble laget i går. Med pepperkakene som allerede var i boks, blir det hele åtte sorter.

Hele formiddagen gikk av til havrekjeks-baking for min egen del. På kvelden var det duket for en ny bakekveld hos ekteparet Sandal og Birkelund. Jeg lagte pizza for første gang i Juliaca, noe som gikk overraskende bra. Ellers var tre søstre som vi kjenner fra kirka og en tysk ettåring på besøk.

Eli-Anne hadde laget tre deiger på forhånd som vi bakte ut etter at vi hadde spist oss mette på pizza. Tyske Kristina, Kjell-Magne og jeg lagte en ny deig kvar, og tilsammen lagte vi seks sorter. Det er ikke alltid lett å bake her i høyden. Av en eller annen grunn blir ting litt annerledes enn vi er vant med. Rarest ble kakemennene. Flate, utvidede, gule og geléaktige. Jeg tok med meg noen hjem som ennå ikke er stivnet. Men tross alt; smaken var god!

Når det ble "stekekø", tok vi fram Sequence og spilte noen runder, -helt til våre peruanske venner klarte å velte et glass vann over kortene, og vi måtte spre dem ut over håndklær.

Ellers koste vi nordmenn oss veldig med å mobbe tyskere. Det slo an da Eli-Anne og jeg demonstrerte "Jeg er en liten undulat" i Tyskland.

5 kommentarer:

Bjørg Marit sa...

skal sei dikkan e flinke, sju (eller egentlig åtte) sorter! Eg syns eg har vore flink, baka to sorter, men fant ut at det var en kortvarig følelse... he..he..! Godt tips og spille kort mens en venter på baksten!
Du har kanskje lagt ut adressa si, men eg finner den ikkje, hå e adressa di?

Elisabeth sa...

Casilla 348, Juliaca, PERU
Send gjerne din adresse også..!

Marianne sa...

Wow. Jeg er mektig imponert. Så koselig;) Skulle gjerne smakt på de kakene der, særlig cola-pinnene. hehe. Jeg lever på mammas slag jeg. SKal hjelpe til litt i år da, siden jeg bor hjemme i julen og er sykemeldt. Blir koselig. Er så bra at det virker som du alltid har noe å putte fingrene i der nede.

Mrs. Bårdsen sa...

oj...
eg har kjupt ein påse twist eg... :p
bra at d e någen så e kåneemne!

Bjørg Marit sa...

blir nok ikkje nokken julepost, er nok litt seint ute der, men kanskje nyårs post! Adressa mi e hokkåsveien 33 hybel b123 ,8028 Bodø, norge.. he.. he..!