tirsdag, desember 04, 2007

Jul og sånt

Nå er vi kommet til desember måned, og julen nærmer seg. Advent er en fin tid. Man har endelig lov til å høre på julemusikk, drikke julebrus og spise julemarsipan og alt det andre julegreiene som ikke finnes her i Peru. Man kan begynne å pynte, i allefall med lilla. Lys og duker. Og man kan henge opp stjerne i vinduet.

Jeg har gjort det alt sammen. Ja, utenom å spise og drikke sånne juleting da. Og så har jeg adventskalender, av typen sjokolade. Med Elizabeth Swann og Captain Jack Sparrow på. Min danske venninne og tidligere kollega fra året som ettåring i Arequipa, vet hva man setter pris på når man er utenlands ved juletider. Fra henne har jeg nemlig også sjokolade, julekort og julegave liggende i en skuff og venter på å bli åpnet. Fantastisk!

Ja, det er utrolig hvor lett man blir opptatt med alt det ytre ved julen. Det er fine og koselige ting, men hvert år må vi minne hverandre om at vi feirer ikke jul fordi det gir god stemning og julematen smaker godt. Jeg må i allefall si det til meg selv noen ganger. Vi skal minnes Jesus som kom til verden. Han som var Gud lik, ble menneske for å ta straffen for alt det gale vi har gjort.

"Fra krybben til korset gikk veien for deg,
slik åpnet du porten til himlen for meg."

5 kommentarer:

Familien Sele sa...

Ja, der minte du meg på någe. Har jo tenkt å senda någe te deg. Enten med Unni, elle med posten. Kjekt å lesa om koss du har det. Me kjenne at det nærme seg jul. Begynne å gleda oss både liten å stor. Det e sant det, at me må minne oss sjøl om koffår me feire jul. Det drukne fort i alt det andre.
Ha ei god førjulstid!
Han va forresten stilige han skolissemannen!

Elisabeth sa...

Godt någen tok hintet ;)

Anonym sa...

det var fint det du skrev, lillesøss:) Takk skal du ha! Så må jeg si også at jeg sender deg noe med Unni hvis jeg får lov og rekker det. hvis ikke kommer det i posten=) Klem fra ingelin

Marie sa...

Heisann! Utrolig fint at du siterer fra min yndlingsjulesang!
Håper du har det bra!
Jeg har ikke fått pyntet til jul. Har tent første lys i adventsstaken, og Hilde har gitt meg adventskalender, men det er igrunn det eneste. Skal ha julekonsert med koret da :)
Om en uke har jeg juleferie, det blir deilig!
"Velsign oss, vær med oss, gi lys på vår vei,
slik at alle kan samles i himlen hos Deg"

Marianne sa...

takk for påminnelsen - bra du tar det opp. Helt enig med deg. Blir alt for lett til at julen bare handler om gaveinnkjøp, julemat og julesnakk. Julens budskap forsvinner alt for fort i skyggen av den matrielle julen. Har aldri sett en julekalender julekalender uten nisser før. Egentlig like fin faktisk;) Kan bli litt for mange julenisser.. hehe.. savner deg sjarmtrollet mitt