torsdag, januar 31, 2008

Utfordring

Møtelederen møtte aldri opp på søndag. Jeg fikk vondt av pastoren i kirka, og minnet ham på at han kunne spørre meg dersom han trengte hjelp til noe.

Hva svarer man når noen spør deg søndags formiddag om du kan ha andakt på ungdomsmøte samme ettermiddag? Fint utfordring som man bør si ja til, ikke sant? Enig i det, men det var på spansk også, da. Heldigvis hadde jeg noe som jeg kunne dele. Kajakkulykken.

Den har nemlig minnet meg på noen ting;

Da Kristin og jeg lå der i sjøen, var vi helt avhengige av andres hjelp. Hadde ingen funnet oss, vet vi ikke hva som hadde skjedd. Vi kunne prøvd å redde oss selv, men det ville mest sannsynlig skade oss mer enn det hadde hjulpet oss. Båten som så oss, kunne valgt å la være å snu for å hente oss opp fra sjøen...

Vi mennesker er på en måte i samme situasjon. Fortapt på grunn av ulydighet mot Gud. Eneste håp er at noen ser vår fortapte situasjon, og velger å redde oss. Det gjorde Gud. Gud selv så at vi trengte hjelp, og ville, på grunn av sin egen kjærlighet, starte en redningsaksjon. Han sendte Jesus, som tok all vår synd på seg, og døde for den på korset. Å være kristen er å ta imot denne redningen. Dumt å la være. På samme måte som det hadde vært utrolig teit av Kristin og meg å nekte å bli reddet fra sjøen.

Gud har gitt oss livet! Gud har åpnet veien for alle til himmelen! Kan vi annet enn å leve livet for ham? Jeg kan ikke annet enn å la Han være Herre i mitt liv.

5 kommentarer:

Anonym sa...

AMEN sister!!! :)

Anonym sa...

Veldig fint skrevet!
Den der kajakkhistorien dokkårs hørtes skikkelig skremmande ut! Eg hadde vert redde for ka som svømte under beina på meg di 2,5 timane..:/
Det va godt det gjekk bra te slutt! Du komme hvertfall te å huske den bursdagen..

Marianne sa...

Stolt av deg Elisabeth. Kan tenke de som hørte på ble grepet av det du fortalte.

Mrs. Bårdsen sa...

hei gullet.
det hørtes jo heilt sjukt ud!
viktigt at me takke Gud for livet, det holde eg me deg i!

endelig kom eg åg på nett igjen:)
sitte på Heathrow og vente på et fly. I dag har eg fysst reist te Stansted, men kom meg ikkje te haugesund derfra av forskjellige grunner.
så då måtte eg kjøba billett te stavanger fra heathrow, og reisa tebage me stansted expressen og tvers øve byn for å komma te neste flyplass. eg e sliten, men eg glede meg te komma te lars jørgen seint seint i kveld... :)
mi låvvs ju.
eg takke for at du leve eg åg:)

Claudius sa...

Helt enig, Elisabeth!
Ikke verst å ha en sånn Gud som virkelig bryr seg så mye om oss som Han gjør. Man får sikkert se ting i et litt annet lys når man har vært med på noe så dramatisk. Så var det kanskje noe godt som kom ut av dem ulykka...=) Er i alle fall glad for at dere hadde englevakt og at Gud hørte bønn og fikk noen til å hente dere opp av vannet...

Er ofte innom siden din, så bra med oppdateringer! Skal nok ikke vente så lenge med min neste oppdatering.

Løvv ya!