torsdag, mai 22, 2008

17. mai i Peru

Går det an å feire Norges nasjonaldag i utlandet?
Jeg gjorde for to år siden, og jeg gjorde det i år. Det går.
For min del var dagens første happening frokost hos ekteparet Birkelund. Dette var ekte 17.mai-frokost med hjemmelagde frokostbrød, eggerøre og diverse annet!

Videre gikk veien til Den Norske Skolen for å feire sammen med resten av misjonærflokken i Juliaca. Leder for dagen var Jeanette Eikemo. På programmet stod tale for dagen av både 5.-7. klasse og misjonær Helge Hamre. Alle sammen gikk vi i tog, og ropte "Hipp, hipp hurra" for Norges land. 3. klasse deltok med opplesning av selvskrevne dikt, og alle elevene hadde øvd godt på sangen "Vi roper høyt hurra!" som de fremførte for oss. Sammen sang vi både Nasjonalsangen, Fedrelandssalmen (derfor sist innlegg) og en rekke andre tradisjonelle sanger. Marianne Høgsås hadde laget 17.mai-sløyfer som alle fikk pynte seg med.

Nasjonalfølelsen var på topp.

Selv hadde jeg ikke husket å ta med meg flagg da jeg forlot Norge i august sist år, men ble reddet av min danske venninne, Linda, som sendte meg et dekorert dansk flagg til bursdagen, overensstemmende med den danske tradisjon om å gi flagg til fødselsdagen. Kanskje ser dere flagget mitt på bildet over? Ber dere også legge merke til at jeg hadde kledt meg i Norges tre, flotte farger for anledningen.

Ellers hadde vi aktiviteter som stafett med sekkeløp og potet i skje, spikring og noen var til og med så sporty at de spilte fotball. Jeg vant ikke spikringen i år heller. Vi hadde selv-laget kiosk og besøk av en dame med isvogn, noe som var meget populært.

Vi avluttet dagen med grilling over skolens grue. Det var herlig biff, kylling og pølser med rikelig av lekkert tilbehør. Og selvfølgelig var det kaker til kaffen på toppen av det hele.
Må bare si at selv om jeg her ser veldig behjelpelig ut med grillingen, så var det i store trekk fru Hamre og fru Hovda som stod for det...
Foto: KM/EA Birkelund

1 kommentar:

Marte Gard Ullenes sa...

De går så absolutt an å feira 17.mai i utlandet. Tog, norske flagg og grilling gjer susen. :-)