mandag, november 12, 2007

Ny sjanse

Denne uka traff jeg igjen Anders og Jan Olav, som jeg ikke har sett siden vi sluttet på ungdomsskolen (over seks år siden...)! De er for tiden på reise i Sør-Amerika, og kom til Peru på mandag. Gøy å treffes igjen!

Siden dagene med fellesskole ble såpass lange, hadde vi avspasering på fredag. Da benyttet jeg anledningen til bli med disse karene fra Finnøy til Cusco. De skulle til Machu Picchu, kjent som den tapte byen til inkaene, og jeg fikk en ny sjanse til å se et av verdens syv underverker. Sist jeg var der i 2005, var vi nemlig ikke særlig heldige med været; det var overskyet og skodde langt ned over inka-ruinene. Denne gangen var vi heldigvis mer heldige. Været kunne vi i allefall ikke klage på! Guiden svarte ikke alltid på det vi lurte på, men det er visst mye som er uvisst av historien bak Machu Picchu. For spesielt interesserte, kan jeg jo informere om at inkaene levde i eler av Sør-Amerika rundt 14-1500-tallet. Spanjolene fant aldri Machu Picchu, men byen ble "gjenoppdagt" så sent som 1911 av en amerikaner ved navn Hiram Bingham. Les mer her, om du vil :)

Ellers gikk mye av tiden i Cusco med til handling på inka-markedet, -guttene måtte kjøpe hver sin bag for å få plass til det de hadde kjøpt! En dag var vi på et annet marked og fikk oss "arroz con leche" - risengrøt. Det var savnet etter to måneder på reise...!

6 kommentarer:

Jan Ivar Vik sa...

Jeg har alltid hatt lyst å dra til Machu Picchu. Det må jo være et eldorado for fotografer!?

Elisabeth sa...

ja, det er flott!
bare kom ;)

Mrs. Bårdsen sa...

det såg bare heilt rått ud!
kjente varmen bare av å sjå på bildene!
eg har fonne fram adle ull-onnebolane mine og ska heilm å skifta dekk på bilen i mårå.
Har jo våre reine nordpolvinteren her i helgå!
storm så ferjene blei innstilt, og purken advarte mod å kjøra øve karmsundbrunå! Kjøligt kan du sei.
va på tide me oppdatering:)

eg har bjunt på skulen! juhuuuu

Bjørg Marit sa...

såg ut til å være ein kjempe bra plass å reise til. Farlig å lese om de ulike plassene du er i år, får lyst til å reise dit eg og. Så kanskje eg kommer ein tur... he.. he.. kan bli dårlig med studiene da. Men det er fint å kunne drømme seg bort av og til og, mellom eksamenslesinga.

Marie sa...

Å, Machu Picchu har jeg vært så heldig å besøke jeg og. Herlig sted altså! Likte meg der skikkelig godt, eneste som var kjipt var at pappa var litt dårlig da vi var der. Tipper han og mamma tar seg en tur om noen år. Jeg og Hilde fikk i allefall utforska litt. Å, savn. Skulle gjerne vært der igjen.
Håper du har det bra, Elisabeth! Og fortsett oppdateringa, det er spennende å lese!

Elisabeth sa...

Bjørg Marit: Kom da, vel! Studier tar vi etterpå ;)
Marie: lenge siden du var der?