onsdag, februar 21, 2007

Workin' 9 to 5

Nå har jeg tumlet meg ut av senga, snublet meg til kjøkkenet og drukket en kopp med ambisjon og er klar for dagens økt med eksegese. (ja, her kom svaret på siste spørsmål av quizen, -det er tydelig at ikke så mange har gjort seg kjent med teologiens fremmedord....)

Jeg tolker altså Romerbrevet. Heldigvis ikke hele, men nok. Romerne 6,1-8. Det er noen veldig fine vers; interesante og utfordrende. Det mangler ikke på ting å skrive om, emner å ta opp. Det er egentlig det som er problemet. Hva er det viktigste å få med av de 34 sidene Rosenius har skrevet om versene? Og så har vi jo Hvalvik og Andersen og Yri og danske Andersen. Ja, og Studiebibelen ved Gilbrant og til slutt egne tanker. Og så får jeg ikke lov å skrive mer enn 4000 ord. Foreløbig har jeg 2316, og jeg er midt i vers 3.


Setter alltid pris på et "lykke til"...

6 kommentarer:

Marie sa...

Lykke til!

Jeg er midt i en 4000-ordsoppgave selv... Men om jødedom og islam i stedet... Og jeg gjør alt for å unngå å skrive, f.eks. litt blogging, legge igjen kommentarer, bake brød... Utrolig hva man kan finne på i slike situasjoner!

Narve sa...

Lykke til! E lese exphil e...

Anonym sa...

hehe..lykke til med tolking av romerbrevet, jg skal d i vår jg også:) akkurat nå er d Jesajas vi holder på med da. er egentlig litt interessant syns jg:) koselig å stikke innom bloggen din. kos deg videre

Anonym sa...

hang in there, my friend! Strevet ditt gir nok seier ska du sjå:)

Anonym sa...

lokka te..! snakkes på freddan!

Anonym sa...

Jaujau, Elisabeth. Been there, done that. Om du ønsker tips av en som faktisk fikk A på denne, kommer noen her:

- Du burde tatt Salme 2. Da er du alene og uten sammenligning:)

- Bruk minst én tysk bok. Ikke nødvendigvis mer enn et løst sitat. Men tysk på lista er snadder.

- Bruk gjerne andre kilder enn de de forslår. NYE OG MODERNE folk. Samt folk med fyfy-tanker på Fjellhaug. (men husk foralldel og slakt de etterpå! rart...)

- IKKE SKRIV ANDAKT!

- Ikke skriv for langt. Jeg skrev 2600 ord. Som skrevet; fikk allikevel A. Hold det kort og konsist.

Lykke te;)

Forresten: Morsom greie. All den tid siste del av min eksegesetekst innehold noen oversettelser som gjorde at jeg lett kunne SLAKTE måten NB88 oversatte på, og hvordan bibelselskapets oversettelse var MYE bedre... Året etter var ikke de versene med i oppgaven;) hehe