søndag, august 19, 2007

Fest, glede (og sorg...)


Onsdag 15. august feirte Arequipa sine 467 år. På begge sider av Avenida Dolores var det satt opp flere rekker med stoler, slik at folk kunne kjøpe seg seter til 10-15 kroner (avhengig om du fikk sitte på første eller tredje rad..) for å få med seg festlighetene. I gata var det et "evig" langt tog av dansere og andre som opptredte. Mange benyttet anledningen til å reklamere for et eller annet produkt. Nasjonalitetsfølelsen regjerte. Arequipeña, Kola Escocesa, og Arequipa-sanger.


...


Og mens Arequipeñere feirte den store dagen, var det katastrofe lenger nord i landet. Et jordskjelv som målte 7,7 på Richters Skala rammet Ica, Pisco og andre områder sør for hovedstaden. Her i Arequipa var det også et lite skjelv, men jeg for min del merket det ikke, for jeg var utendørs og såg på "paraden" på Dolores. Andre som var innendørs, merket skjelvet som om de ble svimle, men skjønte etterhvert hva som skjedde, og kom seg ut på gata.

Nå er kirkene våre opptatt av å hjelpe dem som lider etter jordskjelvet. Vi ble i dag oppfordret av en søster i kirka om å samle sammen klær og andre ting som vi kan sende nordover. "Kommer dere ikke hit og leverer det, så kommer jeg å henter det hjemme hos dere", sa hun ;o)

Det er også snakk om å lage en konsert der inntektene skal gå til de som er rammet av skjelvet.

1 kommentar:

Anonym sa...

der va du ja. eg lurte litt på om du merka någe te jordskjelvet. godt at dokk e i god behold!

i dag va siste dagen min på jobb på hinna. meget vemodigt. eg fekk kaga og pakke og ein fine avskjed. d e merkeligt å tenka på at eg ikje ska tebage der. . .

håbe d går bra i oppstartsperioden. huske på dokk:)
glaidu gullet